هنر بنزین زدن
هيچوقت فکر نکرده بودم که بنزين زدن هم چم و خم داشته باشد! اطّلاعاتي که ذيلاً ذکر ميشود بسيار جالب است و سبب صرفهجويي، يا بهتر بگويم، استفادهي بيشتر و بهتر از بنزيني میشود که خريداري ميکنید. جوانبخت جهان با EMAIL فوروارد کرد و حالی داد، من هم ویرایش کردم و میگذارم، اميدوارم براي همه مفيد باشد.
***
فقط صبح زود که حرارت زمين هنوز در پايينترين حدّ قرار دارد بنزين بزنيد. به خاطر داشته باشيد که در تمام پمپبنزينها مخزن سوخت در زير زمين قرار دارد. هرچه زمين سردتر باشد، بنزين غليظتر و متراکمتر است. وقتي هوا گرم ميشود، بنزين منبسط ميگردد. بنابراين، خريد بنزين در بعد از ظهر و حتي شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزين اثر نگذاشته، سبب ميشود که يک ليتر شما واقعاً يک ليتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معيّن و حرارت بنزين، گازوئيل و سوخت هواپيما، اتانول و ساير محصولات نفتي نقشي مهم ايفا ميکند.
هر درجه حرارت که افزايش يابد منفعت زيادي نصيب اين صنعت ميکند. امّا جايگاههاي سوخت داراي دستگاه جبران حرارت در پمپهايشان نيستند.
وقتي مشغول بنزين زدن هستيد، دستگيره را تا آخر فشار ندهيد. اگر نگاه کنيد ميبينيد داراي سه درجه است: کُند، متوسّط و تند. در حالت کُند ميزان تبخير را که در اثر پمپ شدن بنزين حاصل ميشود به حدّاقلّ ميرسانيد. همهي شيلنگها داراي محلّ بازگشت بخار هستند. اگر سريع بنزين بزنيد، مايع ديگري که وارد مخزن بنزين شما شده بخار ميشود. اين بخار مکيده شده وارد مخزن زيرزميني ميشود به طوري که وقتي شما بنزين ميزنيد، در واقع به آن ميزان که دستگاه نشان ميدهد بنزين نزدهايد.
يکي از مهمترين نکات براي بنزين زدن اين است که وقتي باک اتومبيل نصفه است بنزين بزنيد. دليل آن اين است که، هرچه بنزين بيشتري داخل باک باشد، هواي کمتري فضاي خالي آن را اشغال ميکند. بنزين به مراتب سريعتر از آنچه که تصوّر ميکنيد تبخير ميشود. مخازن ذخيرهي بنزين داراي سقف داخلي شناور هستند. اين سقف به عنوان نقطهي صفر بين بنزين و جوّ عمل ميکند تا تبخير را به حدّاقل برساند.
نکتهی ديگري که بايد يادآوري کنم اين است که اگر تانکر بنزين در حال تخليه به مخزن بنزين باشد و شما هم در جايگاه سوخت باشيد، در آن موقع بنزين نزنيد. به احتمال زياد بنزيني که تخليه ميشود سبب ميگردد که بنزين داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگي که معمولاً تهنشين ميشود، بالا بيايد و قسمتي از آن نصيب اتومبيل شما شود.
***
اميدوارم اين نکات براي حفظ ارزش پول شما مفيد بوده باشد.
***
فقط صبح زود که حرارت زمين هنوز در پايينترين حدّ قرار دارد بنزين بزنيد. به خاطر داشته باشيد که در تمام پمپبنزينها مخزن سوخت در زير زمين قرار دارد. هرچه زمين سردتر باشد، بنزين غليظتر و متراکمتر است. وقتي هوا گرم ميشود، بنزين منبسط ميگردد. بنابراين، خريد بنزين در بعد از ظهر و حتي شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزين اثر نگذاشته، سبب ميشود که يک ليتر شما واقعاً يک ليتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معيّن و حرارت بنزين، گازوئيل و سوخت هواپيما، اتانول و ساير محصولات نفتي نقشي مهم ايفا ميکند.
هر درجه حرارت که افزايش يابد منفعت زيادي نصيب اين صنعت ميکند. امّا جايگاههاي سوخت داراي دستگاه جبران حرارت در پمپهايشان نيستند.
وقتي مشغول بنزين زدن هستيد، دستگيره را تا آخر فشار ندهيد. اگر نگاه کنيد ميبينيد داراي سه درجه است: کُند، متوسّط و تند. در حالت کُند ميزان تبخير را که در اثر پمپ شدن بنزين حاصل ميشود به حدّاقلّ ميرسانيد. همهي شيلنگها داراي محلّ بازگشت بخار هستند. اگر سريع بنزين بزنيد، مايع ديگري که وارد مخزن بنزين شما شده بخار ميشود. اين بخار مکيده شده وارد مخزن زيرزميني ميشود به طوري که وقتي شما بنزين ميزنيد، در واقع به آن ميزان که دستگاه نشان ميدهد بنزين نزدهايد.
يکي از مهمترين نکات براي بنزين زدن اين است که وقتي باک اتومبيل نصفه است بنزين بزنيد. دليل آن اين است که، هرچه بنزين بيشتري داخل باک باشد، هواي کمتري فضاي خالي آن را اشغال ميکند. بنزين به مراتب سريعتر از آنچه که تصوّر ميکنيد تبخير ميشود. مخازن ذخيرهي بنزين داراي سقف داخلي شناور هستند. اين سقف به عنوان نقطهي صفر بين بنزين و جوّ عمل ميکند تا تبخير را به حدّاقل برساند.
نکتهی ديگري که بايد يادآوري کنم اين است که اگر تانکر بنزين در حال تخليه به مخزن بنزين باشد و شما هم در جايگاه سوخت باشيد، در آن موقع بنزين نزنيد. به احتمال زياد بنزيني که تخليه ميشود سبب ميگردد که بنزين داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگي که معمولاً تهنشين ميشود، بالا بيايد و قسمتي از آن نصيب اتومبيل شما شود.
***
اميدوارم اين نکات براي حفظ ارزش پول شما مفيد بوده باشد.
نظر:
کلیک کنید و حرف دلتان را بزنید